dissabte, 10 d’abril del 2010

MacTutor: Història de les matemàtiques i biografies

Hi ha excel:lents llibres i col·leccions on podem consultar la història de les matemàtiques o les biografies de matemàtics destacats i en parlarem, segur, en més d'una entrada. Però quan es tracta d'obtenir informació fiable a la xarxa, un dels millors webs que he trobat és The MacTutor History of Mathematics archive de l'escocesa University of St. Andrews. Conté un índex de biografies que permet la cerca alfabètica o cronològica i abasta també els matemàtics contemporanis (informació més difícil de trobar en format paper). Té també un complet índex de History Topics i, fins i tot un, índex de corbes "famoses". Diria que és de consulta imprescindible per l'estudiant que ha de redactar un treball d'un cert rigor o per l'aficionat a les Ciències Exactes (si encara les podem anomenar d'aquesta manera). Això sí, requereix el domini de l'idioma anglès, però no he trobat cap web que li faci la més mínima ombra ni en català ni en castellà (si m'equivoco, us agrairia que m'ho féssiu saber).

Cliqueu a les imatges per accedir al MacTutor o  a l'School of Mathematics and Statistics de la Univ. de St. Andrews:






 


 
Vaig descobrir aquest web gràcies al també excel·lent , i aquest en català, Aquí Matemàtiques! on podeu trobar d'altres enllaços d'interès sobre història i biografies.



1 comentari:

  1. Estic totalment d'acord amb el teu veredicte: el MacTutor de la University of St Andrews és una pàg. web esplèndida. Jo hi vaig arribar per primer cop el 2007 buscant fotografies de matemàtics (!) que complementessin els articles biogràfics que podia aconseguir en català (la primera que vaig descarregar va ser la de Peano). Ara ja la considero la primera font d'informació biogràfica sobre matemàtics. Com que, atès el meu desconeixement en aquesta matèria, no puc fer cap estudi comparatiu entre pàgines web d'aquesta mena m'alegra molt saber que certa gent de l'ofici com ara tu penseu el mateix. Gràcies.

    ResponElimina