diumenge, 26 d’abril del 2015

El Cangur 2015 ha estat un èxit..., però no pas mediàtic!


Un deute pendent

Començo pel mea culpa i parlant del nombre π , encara que no vingui a tomb. He deixat escapar el Dia de Pi més perfecte del segle, sense dedicar-li una entrada en el blog! La data i l'hora exacta eren el passat 14 de març a les 9 hores 26 minuts i 53 segons (3/14/15 at 9:26:53 a.m. en notació nord-americana, tal com podeu llegir en The Boston Globe). Efectivament, la data i l'hora concordaven amb el deu primers dígits d'aquest nombre irracional: π = 3,141592653... Mira que d'altres vegades havia arribat a temps a la commemoració (vegeu El dia de Pi (I). Una invitació) o havia fet una mica tard per lligar-ho amb el Cangur (Saltem! Del dia de Pi al Cangur 2013); però, enguany, he arribat a misses dites (i així començo i acabo el paràgraf, amb una locució d'origen religiós).


Saltem al Cangur 2015! Dades de participació

Com que això del Dia de Pi no deixa de ser una atracció per a "turistes falsament interessats en les matemàtiques" (com allò dels eclipsis solars del segle per a gent que rarament mira enlaire), passo a fer-vos cinc cèntims de la celebració del Cangur 2015 a casa nostra.

Vaig tenir la sort de no poder-ho sentir, però algú em va comentar que el 19 de març, de bon matí, una emissora de ràdio nostrada ens desinformava amb la notícia de "no sabem ben bé què" d'unes "olimpíades matemàtiques", anomenades Cangur, que servirien per comprovar el nivell de matemàtiques dels nostres estudiants; això sí, a partir de "problemes de la vida quotidiana"!

Deixem aquesta genteta dels micròfons i passem a la gentada! Tal com vaig escriure en l'entrada anterior (El Cangur es fa més gran... o més petit?), enguany la Societat Catalana de Matemàtiques convocava per primera vegada un Cangur per als alumnes de 5è i 6è de Primària. La participació en l'estrena del Canguret va ser nombrosa, uns disset mil participants. En l'edició local (Catalunya, Catalunya Nord i Andorra) del "Cangur gran", de 3r d'ESO a 2n de Batxillerat, hi havia més de vint-i-dos mil estudiants inscrits d'uns 650 centres educatius. Això vol dir que, al voltant del Cangur petit i el gran, es van aplegar  un total d'uns quaranta mil nois i noies. I hi podríem afegir les dades de participació de les Illes Balears (aquí) i del País Valencià!


Algunes notícies

Que les matemàtiques i el seu ensenyament rarament són notícia positiva, ja ho sabem. Sí que se'n parla per fer rebombori: els informes Pisa (o "informes Trepitja" en la versió de sa consellera Joana Maria Camps), les avaluacions diagnòstiques... En canvi, en els mitjans, aquest Cangur va passar força desapercebut. Cal dir que, quan s'organitzen aquestes activitats, potser necessitaríem "caps de premsa" i saber-nos vendre. Però costa demanar més a unes organitzacions, la del Cangur i la de tantes altres activitats matemàtiques, que es basen en el voluntariat més desinteressat.

A continuació, comparteixo amb vosaltres, un parell d'informacions periodístiques sobre el Cangur 2015.

A Barcelona Televisió ho van titular 20 edicions de la prova que busca despertar l’afició per les matemàtiques. Si feu clic en el títol anterior, podreu accedir al vídeo que van emetre (he desistit d'inserir-lo per problemes tècnics).

En una de les edicions locals de  La Vanguardia, també se'n feien ressò amb Les proves Cangur posen a prova l'habilitat en matemàtiques de més de 24.000 estudiants en el seu 20è aniversari.

I poca cosa més es va publicar en els mitjans més generalistes... La bona notícia es va quedar a les aules i va ser l'interès i la il·lusió de tants estudiants i professors per participar en unes Proves de contingut matemàtic. Vaja, que encara n'hi ha que gaudeixen pensant!

 

8 comentaris:

  1. En un pais on el medi més vist és Tele5, hem d'estar molt contents que en un raconet d'un diari o televisió es parli de matemàtiques o de ciència no mediàtica !!!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Home, molt contents perquè ens deixen un raconet? Potser una mica contents, sí! Ja entenc que les últimes novetats en les Àlgebres de Lie no cal que surtin enlloc, però un esdeveniment que congrega a desenes de milers de voluntarioses persones potser es mereix una mica més de ressò. I ho dic, no perquè es tracti de matemàtiques, sinó per la quantitat de gent que arrossega el Cangur. Potser si féssim una cloenda del Cangur a la manera de la tomatina de Bunyol, se'ns faria més cas!

      Realment allò que em molesta no és el desinterès dels mitjans, sinó que, quan es tracta de notícies negatives, o pretesament negatives (els informes Trepitja, per exemple) sobre el món educatiu, sí que surten en els titulars amb caràcters majúsculs. Per no parlar de la visió també negativa, més o menys encoberta, que es dóna de les matemàtiques i de la seva docència. Que un bust parlant, amb més o menys audiència i cara de peix bullit, deixi entendre que les matemàtiques (ells en diuen "les mates") són avorrides i difícils, em treu de polleguera!

      I em consta que en d'altres països això no passa...

      Una abraçada i gràcies pel comentari!

      Elimina
  2. Tres pins llueixen orgullosos en el meu estoig... I no tenen pensat anar-se'n!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hola Lenok,

      Se't trobava a faltar en aquest blog: més d'un any des del darrer comentari!

      Que ja tinguis tres pins del Cangur, vol dir que només et falta el vermell del quart nivell?

      Puntuacions a part, espero que hagis gaudit de totes les convocatòries en les quals has participat. Any rere any, em sorprèn el nombre de participants i les ganes i interès que hi poseu la majoria!

      Sort i bon final de curs!

      Elimina
  3. Gràcies! En realitat no deixo de llegir el blog de tant en tant, però no comento gaire...

    Sí, exacte, l'any que ve ja és l'últim! Però no hi ha pressa. Aquest any m'han anat bastant millor que els altres i tot. A la nostra escola crec que és el cop que més gent hi ha participat.

    Igualment! I espero llegir alguna entrada d'aquí a poc! :)

    ResponElimina
    Respostes
    1. En els nivells superiors del Cangur, i sobretot en el 4t, entren en joc més conceptes matemàtics i ja no us podeu refiar tant de la intuïció. Si donem una ullada a les classificacions, s'observa que, en aquests darrers nivells, hi ha instituts que acaparen els primers llocs. Suposo que deuen fer una preparació intensa i específica...

      Me n'alegro de l'èxit del Cangur en la teva escola!

      Tu no comentes gaire i jo escric entrades amb comptagotes! En tinc una de mig preparada que formarà part d'una sèrie sobre "metaproblemes" i que us convidarà a esprémer el cervell. De fet, alguns dels problemes són bastant coneguts; però, fa poc, en vaig proposar un en una classe de segon de batxillerat i no sabien com atacar-lo. Malauradament el dia a dia se'm menja, però d'idees per a futurs articles, ja en tinc!

      Fins a la propera, i espero que pròxima en el temps, entrada.

      Elimina
  4. A la meva escola aquest any no hi ha hagut classes de preparació, però el nostre professor de matemàtiques ens dóna un cop de mà amb algun problema si li preguntem. Personalment, cada cop em consten menys els problemes del Cangur, perquè dins de tot segueixen uns patrons i tipus de problema, aleshores havent après a força d'encert/error (i sobretot error) m'és més fàcil trobar "per on atacar-lo".

    Doncs espero la nova entrada! A veure si m'enxampa amb el cervell descansat dels finals i et deixo un comentari.

    ResponElimina
    Respostes
    1. És veritat que els problemes del Cangur segueixen uns certs patrons, però a mi no em deixa de sorprendre la seva originalitat. De fet, en la redacció dels enunciats hi treballa molta gent; però, després de tantes edicions, cada any ens presenten nous reptes, agradables de llegir i resoldre.

      I estic molt d'acord amb això de l'encert/error: l'única manera d'aprendre a solucionar problemes és solucionant problemes. Això sí, d'una forma reflexiva i sent conscients del nostre procés de raonament (això que s'anomena metacognició).

      Ah! i ja podeu llegir la nova entrada. Em temo, però, que el problema que hi proposo és força conegut!

      Elimina